ul. 3 Maja 159, 05-800 Pruszków

Odpady BDO – Czy za palenie kartonów firmie grozi kara?

Odpady BDO – Czy za palenie kartonów firmie grozi kara?
Odpady BDO – Czy za palenie kartonów firmie grozi kara?

Prowadzisz firmę, która generuje sporo odpadów? Chcesz, by wszystkie procesy utylizacji były realizowane zgodnie z prawem? Dowiedz się czym są odpady BDO i czy Twojej firmie grozi kara za nieprawidłową utylizację.

Czego się dowiesz:

  • Czym jest BDO
  • Czy musisz prowadzić ewidencję odpadów w firmie
  • Kto nie podlega pod BDO
  • Kto powinien zarejestrować się w BDO i jak to zrobić
  • Co grozi firmie, gdy ta niepoprawnie utylizuje odpady

odpady bdo

Co to jest BDO?

BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami. Została ona wprowadzona przez Ministerstwo Środowiska w celu przeciwdziałania zanieczyszczeniom planety.

Rejestracja śmieci — Czy firmy muszą to robić?

Zgodnie z polskim prawem firmy, które produkują odpady, są zobowiązane do rejestracji przedsiębiorstwa w bazie. Jednakże sprawa nie jest zero-jedynkowa, ponieważ wiele takich przedsiębiorstw korzysta z zewnętrznych firm, które realizują obrót odpadów za nich.

Poniżej dowiesz się, kto musi, a kto nie prowadzić ewidencję odpadów.

BDO — Kto podlega?

Ewidencję odpadów powinny prowadzić podmioty, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne, które są w posiadaniu odpadów.

Zatem do wpisu zobowiązane są podmioty, które:

  • Wytwarzają odpady lub są ich właścicielami
  • Wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie, akumulatory, sprzęt elektroniczny i elektryczny
  • Nabywcy opakowań
  • Producenci i importerzy opakowań

Wszyscy powyżsi są więc zobowiązani do rejestracji w BDO.

Są jednak wyjątki.

odpady bdo

BDO — Kto nie musi?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Klimatu podmiot, który jest wytwórcą odpadów, jednakże ma podpisaną umowę o świadczenie usług utylizacji odpadów z innym podmiotem, razem z umową przekazuje obowiązek rejestracji do BDO i prowadzenia stosownej ewidencji.

Najprościej mówiąc, firma, która zleca utylizację odpadów na zewnątrz lub nie jest właścicielem odpadów, nie musi tej ewidencji prowadzić.

Ponadto obowiązek wpisu i rejestrowania obrotu odpadami nie jest konieczny w przypadku:

  • Osób fizycznych i jednostek, które wykorzystują odpady na cele prywatne.
  • Wytwórcy odpadów komunalnych oraz pojazdów wycofanych z eksploatacji.
  • Prowadzący nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów.

odpady bdo

Czy firma budowlana musi mieć BDO?

To zależy od wielkości firmy i ilości odpadów, jakie generuje. Ze zwolnienia mogą bowiem korzystać firmy, które nie wytwarzają rocznie więcej odpadów niż:

  • 5 ton materiałów budowlanych zawierających gips 
  • 5 ton betonu, gruzu betonowego 
  • 100 kg sorbentów, materiałów filtracyjnych, tkanin i ubrań roboczych 
  • 5 ton szkła 
  • 5 ton tworzyw sztucznych 
  • 5 ton drewna 

Rejestracją w BDO — Jak to zrobić?

Jeśli wciąż nie wiesz, czy Twoja firma jest zobowiązana do rejestracji w BDO, możesz skorzystać z formularza weryfikacyjnego, który sprawdzi, czy spoczywa na Tobie taki obowiązek.

Formularz znajdziesz tutaj: https://bdo.mos.gov.pl/home/obowiazek_rejestracji/ 

Jak zarejestrować się do BDO?

Wniosek o wpis do rejestru BDO składa się w Urzędzie Marszałkowskim. Po złożeniu pisma w ciągu 30 dni podmiot zostaje wpisany do BDO.

Wniosek można pobrać stąd.

odpady bdo

Czy za brak wpisu do BDO grozi mi jakaś kara?

Wiele osób w obawie przed formalnościami po prostu utylizuje odpady na własną rękę. Najczęściej te trafiają do kontenerów na śmieci lub zostają spalone na terenie firmy.

To spory błąd!

W następstwie utylizacji odpadów należy również posiadać karty przekazania odpadów, które stanowią dla Urzędu dowód na to, co ze śmieciami się stało.

Jeśli tych zabraknie, urząd może nałożyć na firmę karę, której wysokość zależy od szacunkowej ilości wygenerowanych odpadów.

Rejestracja BDO po terminie — Co zrobić, gdy nie zarejestrowałem firmy?

Konsekwencje braku wpisu do BDO są bardzo dotkliwe, ponieważ kary mogą wynieść od 5 000 do 1 000 000 złotych.

Dlatego każda nowo otwierająca się firma, która będzie generować odpady, powinna wpisać się do BDO przed rozpoczęciem jej funkcjonowania.

Aktualizację danych w BDO można również przeprowadzić po zaistnieniu zmiany, ale maksymalnie 30 dni od dnia jej wprowadzenia.

odpady bdo

Odpady BDO — Podsumowanie

Gospodarka odpadami to bardzo ważny element strategii skierowanej na ochronę środowiska. Każda firma, która je generuje, powinna więc znać obowiązki, jakie na niej spoczywają w tym zakresie. Ten tekst na pewno rozjaśnił wiele niejasności, stąd teraz już wiesz, co zrobić, by nie narazić się na kary.

Porozmawiajmy o współpracy

window.fbAsyncInit = function() { FB.init({ xfbml : true, version : 'v7.0' }); }; (function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = 'https://connect.facebook.net/pl_PL/sdk/xfbml.customerchat.js'; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));